Det finns många vägar att upptäcka Sverige. Svenska Institutet (SI) arbetar med att marknadsföra Sverige till omvärlden. De värden svenska företag och andra organisationer står för bidrar till den bild som skapas om vårt land. Företag som syns och hörs utanför våra gränser har ett visst ansvar för hur andra ser på oss.
SI står bakom den offentliga internationella webbsajten sweden.se om Sverige. Där kan man läsa att Sverige består av 63 procent skog, att 97 procent av landarealen är obebodd, att det finns 30 nationalparker och mer än 4000 naturreservat, och naturligtvis att vi har allemansrätt. Svenskar älskar att vistas i naturen även om det inte sker så ofta för alla.
Svenska företag i världen
På webbsajten sweden.se kan man också läsa om hur ett relativt litet land har åstadkommit en hög nivå av kreativitet och innovation. Det finns en stor mängd svenska uppfinningar och framgångsrika företag. Vad sägs om Volvo, Ericsson och Electrolux? Visste du att Electrolux är världens näst största företag inom sin bransch?
Sverige har tre varumärken bland de 100 högst värderade i världen. De är ganska talande för sådant som Sverige är känt för internationellt. Först har vi Spotify på 92:e plats. Varumärket representerar musik och teknik på högsta nivå. Det är välkänt internationellt att Sverige är en stor exportör av populärmusik och att vår teknologi ligger i framkant.
På 26:e plats ligger IKEA och på 30:e plats ligger H&M. De står för framgångsrik svensk design. Man skojar ibland om IKEA utanför Sverige men det är så många som vill ha det och så många som kan få det. Varumärket IKEA ökar i värde för varje år.
H&M är ett av världens största klädföretag. De har flera varumärken och tusentals butiker världen över. Nästan alla vet vad H&M är och står för. Varumärket har dock minskat i värde de senaste åren. Det kan bero på en rad skandaler rörande förfärliga arbetsmiljöförhållanden i Indien och låga löner i Bangladesh. H&M har varit världens största varumärke inom klädbranschen och låg som bäst på 20:e plats över högst värderade varumärken globalt.
En ny generation av svensk kläddesign
H&M är en stark företrädare för Sverige utomlands men det kommer nya svenska klädföretag som står för mer typiska svenska värden som tilltalar de nya generationerna föräldrar och barn. Många föräldrar i Asien, Europa och Nordamerika känner till klädföretaget mini rodini. Företaget startade 2006 och är idag ett av världens största klädföretag för barn.
Det som utmärker mini rodini är att materialet, tillverkningen och kläderna är certifierade med de strängaste standarderna för ekologisk, etisk och giftfri produktion. Mini rodini är en tydligare representant för svenskarnas kärlek till naturen än något annat företag. Samtidigt som företaget växer håller de fast vid samma grundläggande värden och drar med sig andra företag i den tilltagande trenden.
Sverige håller på att bli ett framgångsrikt land för kläddesign, för barn. Det är många uppstickare på gång. Klädmärket Tao and Friends är nästan mer känt utanför Sverige än det är i Sverige. För varje plagg de säljer ger de en euro till välgörenhet. Det har stärkt varumärket redan från start.
Det Göteborgsbaserade märket I Dig Denim är på stark frammarsch. De skapar typisk skandinavisk design med rena och tidlösa skärningar i material som denim, jersey och stickat. Kläder för barn kan inte bli så mycket coolare, samtidigt som de är ekologiska och giftfria.
En ny generation svenska klädmärken vänder sig till en ny generation konsumenter världen över. Den bild de får av Sverige är i linje med de naturbevarande värden som SI vill sprida. Vem vet, kanske får en ny våg av svensk kläddesign som sköljer över världen folk att vilja få mer av landet Sverige och det Sverige står för.